Thursday 25 July 2019

TIPS KEKAL CERGAS SEPANJANG MASA..


Pernahkah anda mengalami situasi begini? Rasanya ramai yang pernah... pada mulanya kita begitu bersemangat sekali untuk mebuat sesuatu tugasan seperti membaca buku atau novel kegemaran, menulis artikel atau mengupdate blog dan status Faceboo... Tapi.... Selaps kita ‘on’ PC atau lap top, tiba-tiba kita terasa lesu semacam. Tadi bukan main lagi nak buat itu ini, tapi bila tiba masanya, jadi lemau dan tak bermaya.

Kejadian turun naikknya tahap kerajinan ini tentunya menyukarkan kita melaksanakan tugasan seharian sehingga ada ketikanya banyak kerja yang terpaksa ditangguh. Sama ada kerja hakiki di pejabat atau aktiviti harian di rumah. Terasa lemau sangattt…. Rasa nak tidur saja.. Jika sindrom ini menyerang anda, ini salah satu dari tanda badan anda keletihan dan kurang stamina. 

Dari sudut kesihatan, untuk memastikan kita sentiasa cergas dan berstamina, kita perlu pastikan tahap kesihatan sentiasa berada pada tahap yang 'paling optimum'. Ada beberapa tips untuk menjaga kesihatan supaya kita tidak jadi lemau dan sentiasa sihat dan cergas.

Pertamanya ialah pastikan kita sentiasa menjaga dan memantau pemakanan yang diambil setiap hari. Seeloknya kita mengambil lebih buah-buahan dan sayuran dan mengurangkan ‘portion’ karbohidrat dan lemak. Terdapat di kalangan kita yang meninggalkan karbohidrat 100% dan menggantikannya dengan ‘portion’ lain. Tindakan ini adalah tidak betul kerana karbohidrat adalah salah satu sumber nutrisi penting untuk memberi tenaga kepada kita. Ia akan ditukar kepada glukosa sebelum dibakar menjadi tenaga dalam proses metabolism dan manusia biasa seperti kita perlu mengambil karbohidrat sekurang-kurangnya 45-65% daripada jumlah kalori yang kita makan setiap hari. 

Di samping itu, pengambilan buah-buahan pula akan membantu membersihkan usus dan merendahkan risiko untuk kita jatuh sakit. Serat yang terdapat dalam sayuran dan buah-buahan berupaya untuk membersihkan dinding usus dan menyingkirkan toksin dari badan.
Langkah seterusnya ialah dengan mengamalkan senamanan. Jika tidak mampu untuk bersenam selama 15 minit sehari , lakukanlah sekurang-kurangnya 2 atau 3 kali seminggu. Atau paling kurang pun seminggu sekali sudah memadai . Dengan bersenam kita akan dapat meningkatkan kekuatan dan daya tahan badan, mengurangkan paras tekanan (stress), mengawal pengaliran darah dan banyak lagi. 

Jika kita terlalu malas untuk bersenam, ‘paling bodoh pun’ kita lakukan pergerakan ringan seperti untuk berjalan kaki selama 10 minit. Itu juga. Yang penting ialah kita mau kekal sihat dan menjaga tubuh badan pinjaman daripada Allah swt kepada kita. Insha Allah jika kita istiqamah bersenam, badan akan rasa lebih cergas.

Lagi? Langkah seterusnya ialah pastikan kita punya masa yang cukup untuk mendapatkan tidur yang berkualiti. Tidur yang berkualiti ialah tidur yang nyenyak selama 4 atau 5 jam setiap malam. Jangan disebabkan kerana ‘addict’ kepada permainan online atau tuntutan kerja menghalang kita dari masuk ke bilik tidur pada lewat malam. Misalnya disebabkan leka melayan ‘online game’ kita masuk tidur pukul 3 pagi dan bangun pukul 6 pagi. Jadi bila bangun pada keesokan hariya mula sakit dan berdenyut-denyut. Kadang-kadang ada yang mengalami symptom mual dan nak muntah. 

Akhir sekali, bagi mereka yang bekerjaya, mungkin tidak mempunyai masa yang cukup untuk menjaga pemakanan. Asyik makan di kedai mamak atau beli nasi lemak di gerai tepi jalan saja. Walaupun kandungan yang ada dalam nasi lemak itu mempunyai karbohidrat, lemak, protein dan sedikit vitamin, namun ia masih belum mencukupi. Oleh itu kita perlu ‘top up’ dengan makanan tambahan ataupun "supplement" yang sesuai. Banyak makanan tambahan dijual di mana-mana farmasi atau kedai ubat Cina. Pilih saja yang berkenan asalkan kandungannya mempunyai ‘portion’ yang diperlukan tubuh. Jenama apa pun terpulang kepada kemampuan ‘poket’ kita. Apa yang penting ialah makanan tambahan itu sesuai dengan tubuh badan masing-masing. 

Sebagai kesimpulannya, pastikan anda mula mengamalkan tips yang diberikan ii secara konsisten dapat mengubah hidup menjadi lebih sihat, produktif dan berjaya dalam kerjaya ataupun bisnes masing-masing. Tips ini bukan sahaja dapat kekalkan kecergasan, paling penting dapat kurangkan stress atau pun tekanan.
Pesanan Ikhlas dari
#VitahiridOne
#noriecare
#usryabdullah.blogspot.com/p/blog-page_0.html

2 comments:

Ana Suhana said...

betul. kadang baru semangat nak selesaikan kerja2 tertangguh sekali bila nk mula badan terus rasa lesu. last2 tertunda lagi kerja2 tu. kena bykkan makan sayur dan bersenam nampaknya lepas ni.

usryabdullah said...

InsyaAllah, cuba amalkan cara hidup sihat.Badan akan kembali cergas.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...