Monday 9 September 2019

Jerubu Melanda lagi...

Semalam dan hari ni bila buka je surat khabar, tak habis-habis lagi dengan isu yang satu ni iaitu jerubu. Rasanya dah dua tiga bulan kita mengalami keadaan atau masalah jerebu ini. Iaitu sejak bulan April baru ni lagi, cuma dia datang sekejap-sekejap. Macam biskut pulak, kejap ada kejap tak ada.
Yang tak berapa nak sedap hati ialah bila berita dalam surat khabar tu cakap, keadaan berjerebu ini akan berlanjutan sehingga hujung bulan September ini. Pulak..! Kalau tak salah, bulan lepas saya baca 'paper' deme tulis masalah jerubu ni dijangka tamat hujung bulan Ogos, sekarang deme extend lagi sebulan. Hmmm... ðŸ˜”😔
Ideks pencemaran udara di semua kawasan yang ditinjau semalam pun nampaknya semua mencatat bacaan tahap IPU atau API yang tidak sihat. Contohnya, bacaan API di Klang mencatat bacaan 125, Kangar 90, Petaling Jaya 95, Kuala Lumpur 96 dan Nilai 92.
Jerubu ni tidak elok kerana partikel atau debu yang ada dalam jerubu ini mengandungi unsur karbon moksida, sulfur dioksida, nitrogen dioksida dan ozon. Kesemua unsur-unsur ini tidak bagus utuk kesihatan. Ia boleh mendatangkan masalah kesihatan kepada kanak-kanak, orang tua dan mereka yang mempunyai penyakit seperti athma, resdung dan masalah kulit sensitif.
Apabila partikel ini disedut oleh mereka yang ada penyakit athma misalnya, ia akan 'trigger' kepada alahan yang teruk dan seterusnya pesakit akan mendapat 'athma attack'. Dan bukan mereka saja, kita yang sihat wal afiat ni pun boleh dapat selsema dan batuk-batuk jika selalu terdedah kepada jerubu ni. Lebih-lebih lagi mereka yang berkerja di luar. Yang bekerja dalam 'opis beraicond' boleh la senyum sikit sebab jerubu tak masuk dalam bilik yang bertutup dan berhawa dingin.
Jadi, langkah-langkah penjagaan atau pencegahan perlu diambil oleh semua orang tak kira mereka yang berisiko atau pun yang tidak berisiko supaya kesihatan kita semua terjaga.
Antara langkah pencegahan yang boleh dipraktiskan ialah, banyakkan meminum air masak, memakai topeng muka@ mask ketika berada di luar rumah, memasang penghawa dingin sewaktu memandu kereta dan akhir sekali sentiasa amalkan tabiat mencuci muka selepas berada di luar rumah dalam waktu yang lama.
Jika cuaca berjerubu, tak payah la korang gatai nak keluar joging. Sebabnya korang bukannya menyedut Oksigen, tetapi korang lebih banyak menyedut karbon monoksida, nasib tak baik, elok-elok korang sihat, leas jogging koorang terus dapat selsema atau bronkitis. Naya je.
Lagi satu, waktu 'peak hour' tu jangan la korang keluar jalan-jalan. selain dari terdedah kepada jerubu, korang juga akan terdedah kepada asap kenderaan yang sangkut dalam jem. Ini juga boleh 'trigger' kepada athma bagi mereka yang meghidapi penyakit athma. manakala kita yang okey ni pun, silap-silap boleh demam dan selsema akibat terlebih hidu jerebu yang bercampur asap kenderaan.
Okeylah.. Itu saja nak bagitahu hari ni. Sama-sama kita jaga kesihatan.
Wassalam

3 comments:

Ustaz Amirul said...

ya Allah teruk nya jerebu. bahaya sangat kesihatan budak2 kecik. semoga semuanya selamat.

Hayati Suki said...

teruk jerebu kali ni..

Hayati Suki said...

sama-sama la kita jaga kesihatan di musim jerebu ni. teruk sangat kali ni kan.

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...