Teks: Usry Abdullah
Foto: Google
Ramai di antara kita percaya bahawa
dengan menjalankan perniagaan seseorang itu akan berpeluang menjadi kaya raya. Ini adalah kerana dunia perniagaan adalah
dunia tanpa sempadan dan dengan berniaga seseorang itu boleh mengumpul kekayaan
tanpa batasan. Bagi kaum Cina, mereka amat berpegang kepada kata-kata ini. Persepsi
mereka terhadap perniagaan adalah positif. Sebab itulah kaum Cina yang lebih
ramai menjadi peniaga berbanding kaum lain di Malaysia.
Oleh yang demikian, kaum
bumiputra juga sepatutnya mencontohi sikap ini dengan menceburkan diri mereka ke dalam dunia
perniagaan. Pihak kerajaan juga telah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) sejak tahun
1971 lagi bagi membantu dan menggalakkan kaum bumiputra agar mereka berkecimpung dan berjinak dengan dunia perniagaan sebagaimana kaum Cina dan India. Di samping dapat meningkatkan taraf hidup mereka, ia juga dapat menyumbang kepada pendapatan negara.
Dengan menceburkan diri sebagai peniaga atau usahawan, anda dapat menyumbang jasa kepada masyarakat. Keperluan harian masyarakat akan dapat diperolehi dengan mudah dan dengan harga yang munasabah kerana banyak produk dan perkhidmatan mampu ditawarkan untuk keguanaan harian. Dengan ini, masalah monopoli atau manipulasi harga tidak berlaku dan pengguna dapat membeli produk dengan harga yang sepatutnya.
Di samping itu, jika tidak ada orang Islam yang terlibat dalam dunia perniagaan dan hanya bergantung
kepada individu yang beragama lain, masyarakat islam mungkin akan menghadapi
masalah, terutamanya untuk mendapatkan barangan yang suci dan bersih serta makanan
yang halal.
Manakala
dari sudut agama pula, sebagai
umat Islam kita juga digalakkan untuk menceburi dunia perniagaan ini
kerana ianya adalah salah satu dari cabang
ibadat. Di dalam Islam, bekerja juga dikira sebagai salah satu dari amal
ibadat
yang mana akan diberi ganjaran pahala olehNya. Oleh yang demikian jika
kita
benar-benar terlibat dengan perniagaan secara telus dan
bertanggungjawab, kita
akan mendapat pahala dan hidup kita juga diberkati. Malah Rasulullah
S.A.W pernah bersabda bahawa 9/10 daripada sumber rezeki adalah
datangnya dari perniagaan. Rasulullah sendiri pernah menjadi peniaga sebelum baginda dilantik menjadi rasul. Malah ramai sahabat-sahabat baginda juga adalah dari golongan peniaga. Saidina Abu Bakar, Othman dan Amru Al Asy adalah juga antara peniaga yang berjaya di kota Mekah pada ketika itu.
Berniaga ini juga diibarat seperti anda menanam
sepohon pokok yang hasilnya mungkin boleh diwarisi untuk generasi akan datang. Sepohon pokok durian
yang sering menggugurkan buahnya pada setiap kali tibanya musim adalah asalnya
dari satu biji benih yang kecil. Dengan penuh kesabaran, pekebun menjaganya
dengan membaja dan menyiram sehingga pokok tersebut membesar dan mampu mengeluarkan hasil. Begitu juga dengan perniagaan, tidak mengapa jika anda perlu bersusah payah dahulu pada kali
ini dalam membina sebuah perniagaan kerana apabila perniagaan yang diusahakan itu berjaya, ia mampu menampung
kehidupan anda sehingga boleh pula diwarisi kepada anak cucu kelak.
Bagi anda yang tidak mempunyai modal yang cukup untuk membuka perniagaan secara besar-besaran, apa salahnya bermula dengan bisnes
yang bermodal kecil dahulu. Dari modal
yang kecil ini, pupuklah perniagaan anda itu sehingga ia berkembang menjadi sebuah perniagaan yang besar dengan mengamalkan strategi perniagaan yang betul. Dengan adanya strategi tertentu, anda boleh menjadikan modal anda yang berjumlah RM100
berkembang menjadi RM1,000, RM2,000 seterusnya meningkat sehingga beratus ribu. Sebaliknya wang modal anda yang berjumlah RM10,000 itu berkemungkinan besar akan menyusut dan berbaki RM0 jika anda tidak tahu menguruskannya dan mengamalkan strategi perniagaan yang salah.
Pepatah ada mengatakan, "jika anda tidak membuat perancangan, anda sebenarnya sedang merancang untuk gagal". Pepatah ini jelas menunjukkan betapa pentingnya perancangan strategi kepada sebarang aktiviti, apatah lagi dalam dunia perniagaan. Malangnya kebanyakan peniaga terutamanya peniaga bumiputra sering melupakan akan kepentingan perancangan strategi ini dalam perniagaan mereka.
Ramai di kalangan peniaga kecil bumiputra yang bergantung kepada kebijaksanaan idea dan semangat keusahawan semata-mata. Walaupun faktor idea dan semangat keusahawanan juga membantu mereka untuk terus berusaha dalam membangunkan perniagaan, tetapi tanpa strategi yang jelas merea tidak dapat menentukan hala tuju perniagaan mereka. mereka juga tidak dapat membuat keputusan yang tepat. Kesannya, perniagaan yang sepatutnya boleh berkembang maju telah bertukar menjadi sebaliknya dan berakhir dengan kegagalan dan usahawan itu terpaksa menanggung kerugian.
Pepatah ada mengatakan, "jika anda tidak membuat perancangan, anda sebenarnya sedang merancang untuk gagal". Pepatah ini jelas menunjukkan betapa pentingnya perancangan strategi kepada sebarang aktiviti, apatah lagi dalam dunia perniagaan. Malangnya kebanyakan peniaga terutamanya peniaga bumiputra sering melupakan akan kepentingan perancangan strategi ini dalam perniagaan mereka.
Ramai di kalangan peniaga kecil bumiputra yang bergantung kepada kebijaksanaan idea dan semangat keusahawan semata-mata. Walaupun faktor idea dan semangat keusahawanan juga membantu mereka untuk terus berusaha dalam membangunkan perniagaan, tetapi tanpa strategi yang jelas merea tidak dapat menentukan hala tuju perniagaan mereka. mereka juga tidak dapat membuat keputusan yang tepat. Kesannya, perniagaan yang sepatutnya boleh berkembang maju telah bertukar menjadi sebaliknya dan berakhir dengan kegagalan dan usahawan itu terpaksa menanggung kerugian.
Tambahan pula dengan kemajuan teknologi yang cepat sekarang ini. Ia memberi cabaran kepada setiap peniaga. Kemajuan teknologi telah menyebabkan sesuatu produk atau perkhidmatan itu menjadi cepat ketinggalan. Dengan mempunyai strategi, anda akan dapat memahami dan mengesan sebarang perubahan dan seterusnya mengubah suai perniagaan anda mengikut perkembangan semasa. Melalui pengurusan strategi yang sistematik, perniagaan anda mampu berkembang satu hari nanti dan anda juga tidak mudah kehilangan fokus atau terpesong oleh cabaran atau halangan dalam industri yang diceburi. Malah anda akan lebih bersedia menghadapinya bergantung kepada kemampuan dan sumber yang anda ada.
Strategi juga akan menentukan bentuk atau model perniagaan anda. Jadi, anda sebagai seorang peniaga adalah bebas untuk memilih strategi mana yang bersesuaian dengan perniagaan dan keadaan persekitaran perniagaan anda. Untuk merangka strategi yang berkesan, ia memerlukan seseorang usahawan itu terlebih dahulu memahami fasa pembentukan strategi.
Untuk mengetahui apa jenis strategi dan proses berkenaan fasa-fasa pembentukan strategi ini secara terpeinci, ia terdapat dalam buku ' Jom Bisness!' yang bakal berada di pasaran tidak lama lagi. Walau bagaimanapun kita akan tetap membincangkan juga proses proses membuat perancangan strategi dan perniagaan dalam siri-siri yang akan datang.
Strategi juga akan menentukan bentuk atau model perniagaan anda. Jadi, anda sebagai seorang peniaga adalah bebas untuk memilih strategi mana yang bersesuaian dengan perniagaan dan keadaan persekitaran perniagaan anda. Untuk merangka strategi yang berkesan, ia memerlukan seseorang usahawan itu terlebih dahulu memahami fasa pembentukan strategi.
Untuk mengetahui apa jenis strategi dan proses berkenaan fasa-fasa pembentukan strategi ini secara terpeinci, ia terdapat dalam buku ' Jom Bisness!' yang bakal berada di pasaran tidak lama lagi. Walau bagaimanapun kita akan tetap membincangkan juga proses proses membuat perancangan strategi dan perniagaan dalam siri-siri yang akan datang.
No comments:
Post a Comment