Wednesday 18 March 2020

PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN, JANGAN LA PANIK SANGAT...


Hari ini 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020 bermulalah Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang dibuat di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 dan Akta Polis 1967.
Bila ada saja perintah kawalan pergerakan, ramai la yang akan panik dan buat-buat panik. Mula fikir nak beli barang keperluan banyak-banyak untuk disimpan dalam stor. Malah ada yang sanggup korek tabung atau pinjam dari sedara mara semata-mata nak beli barang keperluan. Risau takut esok lusa mereka tak ada makanan untuk dimakan. Maka berduyun-duyunlah kita pakat kerumun pasaraya dan pasar awam seoalah-olah esok dah tak ada kedai yang buka. 
Tapi bagaimana dengan mereka yang gajinya dah tinggal hujung-hujung nyawa dan tak ada pula sedara mara atau kawan-kawan yang sudi pinjamkan duit untuk beli barang keperluan? 
Mesti golongan ini akan rasa tertekan.

Relak la kawan... Jangan la panik tak tentu hala. Kita fahami dulu setiap apa yang tertulis dalam PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN 2020 ni. 
Jika korang perasan dan baca pernyataan yang tertulis dalam 'table'  perintah kalawan pergerakan yang berbunyi, "kecuali pasaraya, pasar awam, kedai runcit dan kedai serbaneka yang menjual barangan keperluan harian."
Apa maksudnya tu?
Maksudnya ialah kedai tu tak ditupu dan kita masih lagi boleh pergi membeli barangan keperluan kerana pasaraya, pasar awam, kedai runcit dan kedai sebaneka (7E dan Speed Mart) masih beroperasi seperti biasa walaupun ada PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN.
Lagi satu, perintah kawalan pergerakan ni bukannya seperti perintah berkurung atau 'curfew' di zaman komunis dulu. Keluar rumah je kena tangkap. kena tembak.  Perentah kawalan pergerakan ni kita masih bebas pergi ke mana-mana  destinasi yang kita suka cuma jangan pergi ke tempat orang berkumpul je. Nak pergi kedai runcit 4-5 kali sehari sampai haus tapak kasut pun, pergi la. Tak de sapa yang nak halang.
Jadi kepada mereka yang belum dapat gaji atau yang ada duit cuma sekadar 'ciput-ciput' tu jangan la susah hati atau tertekan bila tengok orang yang panik dan 'perasan kaya' ni berebut shopping' barang keperluan seolah-olah esok dah nak kiamat. 
Mereka nak panik, itu mereka punya pasal. Kita buat je macam biasa.  Jika ada rezeki kita, kita masih boleh keluar beli barang keperluan di kedai runcit yang beroperasi di taman-taman perumahan dan kampung-kampung. Cuma harga barang di kedai tu mungkin mahal la sikit berbanding harga di pasaraya. Yang penting bekalan bahan mentah tetap ada dan InsyaAllah kita tak akan mati kebulur.
Lagi satu kita tak terdedah dengan risiko jangkitan. Mana kita tahu jika nasib tak baik, dalam ramai-ramai 'customer' yang  berebut beli barang keperluan di pasaraya tu dah ada virus Covid 19 dalam badan dia, cuma tak muncul simptom je lagi. Dan nak dijadikan cerita, tiba-tiba dia terbersin atau tersentuh dengan kita secara tak sengaja, tak pasal-pasal kita pun dapat jangkitan sama. Lagi haru.. 

Jadi tak payah la kita nak menyebok untuk pergi sama memperjudikan nasib dengan berebut membeli barang keperluan di pasaraya semata-mata terikut dengan sikap mereka yang panik. Sekali kena virus ni, makan tak abis you!

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...