Tuesday 24 March 2020

Sekarang ni macam mana... Nak pakai mask ke tak?


Persoalan ini dah timbul beberapa minggu lepas sewaktu kes COVID 19 ni mula merebak. Ramai yang tanya sama ada nak pakai mask ke tidak dan mask jenis apa yang sesuai. Ia hangat diperkatakan seketika kemudian senyap. Sebabnya ialah kerana bekalan mask tak cukup. Semua farmasi yang jual mask tak ada stok. Ramai mula bimbang dan hari ni timbul semula. Siap jadi tajuk utama akhbar The Star hari ini.                
Jawapan untuk persoalan ini adalah subjektif. Pada pendapat abam senang je. Kalau ada duit lebih, kome beli la mask tu. Kalau rasa tak cukup duit, tak perlu la beli. Ia bukannya wajib.
Alasan atau justifikasi abam ialah kita dah ada jarak sosial yang selamat sewaktu beratur di dalam kedai atau menunggu giliran di bank,  iaitu  jarak1 meter antara kita dengan individu depan dan belakang. Sekiranya orang di depan kita tu batuk ke atau bersin ke, 'droplet' dari dia tu dah tak sampai pada kita.
Walaupun begitu, untuk mereka yang ada selesema atau tak sihat, elok la korang pakai mask. At least lagi selamat orang di sekeliling anda.  Lagi pun jika anda menutup mulut dengan tangan ketika bersin atau batuk, bimbang selepas itu anda sentuh pula benda-benda di sekitar anda tanpa anda lap dulu tangan anda dengan tisu atau sapu tangan. Tak pasal-pasal sisa 'droplet' awak tu terlekat kat situ. Kemudian ada orang lain pula datang dan pegang benda yang anda pegang tadi. Nasib tak baik, selesema awak terjangkit pada orang tu pula.
So.. from this scenerio it can says that wearing mask is not so important or compulsary. Atau dalam bahasa mudah kita boleh kata dah tak berapa penting sangat. Bergantung pada situasi semasa. Rasa nak pakai, korang boleh pakai.. Rasa tak nak pakai, pun tak apa. Tapi kalau anda ada selesema atau tak sihat, elok anda pakai.
Yang lebih afdal sekarang ini berbanding pakai mask ialah amalan mencuci tangan. Mana tahu kita tersentuh benda yang dah 'terinfection'. Nanti tak pasal-pasal ia berjangkit pula pada kita.
Jadi selepas korang pegi mana-mana, balik je rumah terus cuci tangan. Guna air dan sabun.. Tak payah la nak guna hand sanitizer bagai. Sabun lebih afdal. Tapi kalau ada duit dan mampu beli hand sanitizer, itu kome punya pasal. Abam tak larang.. Tapi make sure beli yang benar-benar ada alkohol 60%. Baru boleh bunuh kuman.
Berbalik pada harga mask. Harga Mask sekarang ni pun mahal. Sampai orang kata 'Harga Yahudi'. Mana tidaknya, abam dengar sehelai mask sekarang ni berharga Rm2. Boleh tahan juga tu.. Dulu baru 80 sen sehelai. Dengan RM2 tu  abam dah boleh beli tosey telur sekeping. Tapi kalau korang masih terasa juga nak pakai mask, abam cadangkan korang buat mask sendiri. lagi Jimat.. Jahit 2-3 helai. kemudian pakai. Lepas pakai cuci dan jemur. Esok boleh pakai balik.
Gitu juga dengan hand sanitizer. Kalau duit tak berapa nak ada, korang cuci je tangan dengan sabun. Itu pun dah cukup. Tak payah pening kepala nak fikir mana nak korek duit untuk beli hand sanitizer. Guna duit yang ada tu untuk beli lauk. 

3 comments:

REDZUAN SARINA said...

nama saya Redzuan Sarina Binti dari PULAU PINANG,
MALAYSIA. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Rossa kerana membantu saya mendapatkan pinjaman. selama tiga bulan, saya telah mencari pinjaman untuk melunaskan hutang, setiap orang yang saya temui ditipu dan mengambil wang saya sehingga akhirnya saya melihat kisah Cik Masitah Ayob dan alamat laman web syarikat yang dikongsinya. Syarikat itu kemudian memberi saya pinjaman sebanyak RM470,000 yang saya mohon. syarikat juga dapat membantu anda. kerana syarikat itu juga telah menolong beberapa rakan saya yang lain. Sekiranya anda memerlukan bantuan kewangan, sila hubungi syarikat ROSSA FINANCE melalui e-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
Whats-app Syarikat Mother Rossa: +1 (914) 529-5708.
Syarikat itu tidak tahu bahawa saya melakukan ini dengan menyebarkan niat baik syarikat kepada saya, tetapi saya merasakan saya harus berkongsi perkara ini dengan anda semua untuk membebaskan diri daripada penipu, berhati-hati dengan peniru dan hubungi syarikat pinjaman yang betul. Di bawah ini adalah kata-kata semangat bagi mereka yang mencari pemberi pinjaman swasta yang jujur ​​dan jujur.
"jika anda memerlukan pinjaman untuk membayar kredit dan hutang? Adakah anda memerlukan kewangan untuk menubuhkan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menjalankan projek besar? Adakah anda memerlukan pinjaman kuliah? Adakah anda memerlukan dana untuk pelbagai tujuan lain?" ? Inilah e-mel saya untuk sebarang pertanyaan mengenai ibu rossa,
e-mel saya: redzuansarinabinti2020@gmail.com
E-mel ibu rossa: Rossastanleyloancompany@gmail.com
nombor telefon bimbit +601616345654
Terima kasih kerana membaca dan selamat maju jaya

adawiyah yahya said...

HALO
Saya ADAWIYAH YAHYA dari malaysia saya tinggal di kota temerloh pahang. Saya tidak pernah tahu itu benar-benar mungkin untuk mendapatkan pinjaman dari pinjaman online atau pemberi pinjaman. Saya sekarat dalam hutang dengan banyak tagihan untuk membayar ketiga anak saya dan skor kredit saya juga sangat rendah. Jadi, saya baru saja online untuk mengetahui lebih banyak tentang cara mendekati bank atau mengambil pinjaman hari bayaran dengan nilai kredit rendah. Kemudian saya menemukan banyak artikel dan artikel di berbagai situs tentang bagaimana KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY membantu orang, perusahaan dan organisasi dengan suku bunga pinjaman @ 2%. Dengan pengetahuan yang saya dapat secara online, saya menghubungi PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com), saya menjelaskan diri saya. Saya mengajukan pinjaman $ 60.000 tetapi dia menyetujui $ 50.000 dan itu adalah $ 50.000 yang saya terima di rekening bank saya. Proses transaksi sangat mudah dan cepat. dan juga mengkonfirmasi Identitas saya dan untuk memastikan keamanan dana. Saya merekomendasikan perusahaan ini kepada semua orang. Jangan mati dalam utang sebelum Anda mencari bantuan. Tulis surat ke PERUSAHAAN LOAN KARINA ELENA ROLAND sekarang Email (karinarolandloancompany@gmail.com atau whatsapp +1 (585) 708-3478, untuk informasi lebih lanjut Anda juga dapat menghubungi saya melalui email adawiyayahya63@gmail.com

rossa stanley loan said...

PINJAMAN PINJAMAN CORONA VIRUS DARI SYARIKAT PINJAMAN ROSSA STANLEY


Adakah anda memerlukan bantuan kewangan kerana penguncian virus korona, kemudian pergi sekarang ke syarikat pinjaman rossa stanley di mana terdapat pelepasan WOLRD BANK untuk semua orang, jadi hubungi kami sekarang di syarikat pinjaman rossa stanley sekarang untuk pinjaman dan bantuan kewangan anda melalui mana-mana saluran berikut

E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
Pengarah Tel: 1 (914) 529-5708
Whats-app: 1 (914) 529-5708
Twitter rasmi: Rossastanlyloan
Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor


Mrs.Rossa stanley
E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...