Perkembangan dunia IT telah memberikan revolusi baru kepada kita, termasuklah juga kepada dunia perniagaan.
Perkembangan ini telah mengubah
tabiat pengguna di mana jika dahulu mereka suka membeli barang di kedai atau pasaraya, kini mereka suka membeli barang
secara online pula.
Oleh itu, sebagai peniaga anda
juga perlu mengikuti akan perubahan ini sekiranya anda menginginkan supaya perniagaan anda releven di mata pengguna.
Salah satu dari syarat untuk sesebuah
perniagaan itu kekal releven ialah ia mesti mengikut dan menyesuaikan diri
dengan persekitaran semasa .
Oleh itu, sudah tiba masanya untuk anda mempunyai
‘kedai virtual’ sebagai salah satu medium untuk anda menjual produk atau perkhidmatan anda kepada pelanggan di luar sana. Kedai virtual ini mungkin berupa laman web, blog atau Facebook page.
Setelah mempunyai kedai virtual, seterusnya anda perlu mempromosikan kedai virtual anda itu kepada pengguna dan salah satu dari teknik
yang biasa dipraktiskan oleh peniaga untuk mepromosikan kedai virtual mereka ialah dengan menggunkan kaedah ‘Search Engine
Optimization’ (SEO).
Apa itu Search engine
optimazation atau SEO ini?
Teknik SEO ini ialah satu proses
di mana anda menyesuaikan laman web, blog, atau facebook page anda kepada ‘algorithm’ engine pencarian internet seperti
Google, Bing, Yahoo atau pun MSN dan meletakkan ‘ranking’ laman web anda dalam ‘search
result’ berdasarkan kepada kata kunci. Taktik SEO ini akan mempengaruhi kadar
‘keterlihatan’ laman web anda kepada pengguna internet setiap kali mereka
menaip sesuatu perkataan atau kata kunci (key word) di engin pencarian sewaktu mereka mencari apa-apa maklumat.
Misalnya, blog saya yang
tuan/puan sedang baca ini bertajuk
Strategi pemasaran dan pengurusan perniagaan. Jadi, apabila pengguna internet
menaip perkataan ‘strategi’ atau pemasaran misalnya, kebarangkalian
untuk mereka menjumpai blog saya adalah tinggi. Sekiranya
mereka ingin mengetahi apa yang saya kongsikan, mungkin mereka akan klik masuk ke blog saya ini untuk membaca dan mungkin juga mereka membeli apa- apa produk yang saya jual di
blog ini.
Namun begitu, tajuk blog saja
tidak mencukupi untuk membantu meningkatkan SEO laman web anda. Terdapat lagi beberapa elemen
lain yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan SEO atau kadar ‘keterlihatan’
laman wneb anda di engin pencarian internet.
Kali ini kita akan bincangkan
serba sedikit bagaimana untuk menambahkan kadar ‘kerterlihatan’ laman web anda di internet
apabila seseorang pengguna melayari internet untuk mencari sesuatu maklumat.
1.
Kenali perniagaan anda terlebih dahulu
Seperti biasa, apa ditekankan oleh pakar pengurusan sebelum anda melaksanakan
apa-apa strategi perniagaan ialah anda perlu terlebih dahulu mengenali apa perniagaan
yang anda jalankan. Mengikut Sun Tzu, ' mereka yang mengenali diri dan kekuatan mereka akan berpeluang untuk memenangi setiap pertempuran yang disertai'. Ini adalah kerana apabila anda mengetahui apa kekuatan anda barulah anda boleh memperimbangkan apa strategi yang sesuai dengan kelebihan anda tersebut.
Untuk teknik SEO ini, anda perlu kenali apa uniqe selling proposition (USP) produk atau perkhidmatan anda untuk menentukan apakah
‘kata kunci’ (key word) yang sesuai dan boleh anda gunakan untuk mempromosikan brand anda
di internet nanti.
2.
Kata Kunci
Langkah seterusnya ialah mencari
kata kunci. Kata kunci yang bersesuaian akan meningkatkan kadar keterlihatan
laman web atau blog anda di engin pencarian internet sama ada Google, MSN,
Yahoo dan lain-lain.
Pada peringkat ini anda perlu pandai menggunakan kata
kunci yang betul untuk memancing SEO agar ia dapat menarik seberapa ramai pengunjung ke laman web
anda secara sengaja atau tidak sengaja ketika mereka mencari sesuatu maklumat.
Misalnya, saya banyak berkongsi
ilmu berkaitan strategi dan perniagaan di dalam blog saya. Oleh itu untuk
membantu saya meningkatkan SEO, saya akan memilih perkataan (key word) lain yang
selari atau senada dengan penulisan saya
seperti ‘pemasaran’, ‘strategi perniagaan’,
‘aktiviti jual beli’, ‘peniaga kecil’ dan seumpamanya. Asalkan ianya berkaitan
dengan tajuk atau tema blog saya.
Jadi, apabila seseorang itu menaip perkataan atau kata kunci tadi di engine
pencarian Google, penulisan atau
perkongsian saya akan turut termasuk dalam salah satu ‘search result’ dan
kebarangkalian untuk individu itu mengunjugi blog saya juga adalah cerah.
3.
Isi kandungan (Kontent).
Apa itu kontent atau isi kandungan?
Kontent atau isi kandungan adalah
maklumat yang anda sampaikan atau anda tulis di laman web, Face book page atau blog anda. Ia disampaikan dalam pelbagai
bentuk sama ada secara visual atau pun tulisan. Tanpa kontent, sesebuah blog atau laman web
itu tidak akan dikunjungi orang. Misalnya, blog saya banyak berkongsi tentang
strategi dan pengurusan perniagaan. Manakala individu lain mungkin suka berkongsi
maklumat berkenaan pertanian, masakan dan sebagainya.
Maklumat yang dikongsikan
inilah yang akan menarik pengunjung untuk mengunjungi lagi blog atau laman web
anda. Jika maklumat atau kontent yang
ada kongsikan itu berkualiti dan membantu, ia akan mendorong pelayar tersebut
untuk singgah lagi di laman web anda di lain kali. Dengan ini, raking blog atau laman web anda juga akan meningkat secara semulajadi.
Semakin ramai orang mengunjugi laman web anda, semakin meningkat ranking anda dan semakin mudah untuk prospek membeli apa-apa produk yang anda jual. Oleh itu berkongsilah content yang boleh membantu dan elakkan dari berkongsi content yang kontroversi atau berunsur negatif.
Semakin ramai orang mengunjugi laman web anda, semakin meningkat ranking anda dan semakin mudah untuk prospek membeli apa-apa produk yang anda jual. Oleh itu berkongsilah content yang boleh membantu dan elakkan dari berkongsi content yang kontroversi atau berunsur negatif.
4.
Imej
Jika anda mengatakan bahawa
sesuatu imej yang anda poskan bersama dengan tulisan dalam setiap entri blog
atau laman web itu tidak membantu untuk meningkatkan kadar ‘keternampakan’
laman web anda dalam engine pencarian, baik anda fikir semula pernyataan anda
itu.
Sebenarnya, imej juga membantu meningkatkan kadar 'keternampakan' laman web anda sekiranya anda memilih
imej yang sesuai dan releven dengan engine pencarian sewaktu ‘pelayar internet’
itu menaip ‘key word’ pada papan kekunci komputer mereka. Apabila seseorang individu itu menaip saja ‘key word’ di papan kekunci kompuer mereka, bukan saja 'key word' yang dicari saja
yang akan keluar dalam enjin pencarian, malah gambar yang berkaitan dengan ‘key
word’ itu juga turut tersenarai dalam ‘search
result’.
Dengan meletakkan imej yang
bersesuaian dengan tajuk artikel yang anda pos di blog atau laman web anda, ia juga dapat menarik SEO untuk menampakkan laman web atau blog anda dalam 'search result'. Ini juga membantu untuk minat prospek menjenguk blog atau laman
web anda.
Oleh itu, jangan lupa untuk memuat naikkan sekali gambar atau imej yang bersesuaian dengan tajuk artikel setiap kali anda membuat entri baru di blog atau laman web.
Oleh itu, jangan lupa untuk memuat naikkan sekali gambar atau imej yang bersesuaian dengan tajuk artikel setiap kali anda membuat entri baru di blog atau laman web.
Sekian untuk kali ini. Semoga
perkongsian ini memberi sedikit manafaat kepada anda yang menjalankan
perniagaan secara online.
5 comments:
Nice sharing..jemput singgah www.hakimramli.com
InsyaAllah
masih banyak kena belajar SEO ni..Tq share :)
Selain menggunakan taktik SEO, kelainan produk yang ditawarkan memainkan peranan penting dalam kejayaan sesebuah perniagaan 'on line'.
Contohnya, anda menjual produk keluaran Amway. Di dalam media sosial, bukan anda saja yang menjual produk ini seblaiknya beribu lagi peniaga Amway yang menjual produk mereka secara online. Oleh itu, peluang untuk anda berjaya adalah rendah kerana terpaksa bersaing sesama sendiri. berbanding dengan mereka yang menjual produk yang 'tersendiri'.
Walaubagaimanapun, peluang untuk anda masih cerah jika anda mempunyai rangkaian yang luas. Salah satu taktiknya ialah taktik SEO yang dibincangkan kali ini.
Great readding your blog post
Post a Comment