Bertemu kembali dalam perbincangan berkenaan strategi dan perniagaan. Kita masih lagi membincangkan tentang persekitaran perniagaan. Jika sebelum ini kita membincangkan tentang kesan perubahan persekitaran luaran ke atas perniagaan anda, kali ini kita bincang pula apa kesan yang berlaku sekiranya persekitaran khusus pula yang mengalami perubahan.
Sebagaimana yang sedia maklum, persekitaran
khusus adalah segala hal yang bersangkutan dengan elemen-elemen seperti pengguna, pesaing, pembekal, peraturan
industri dan golongan berkepentingan yang terdapat dalam sesebuah industri yang
anda ceburi. Kelima-lima elemen ini juga turut dikenali sebagai faktor lima kuasa
( five forces factors).
Sebarang
perubahan yang berlaku kepada salah satu dari lima elemen yang terdapat dalam persekitaran
khusus ini, juga akan memberi kesan kepada perniagaan yang anda usahakan.
Misalnya
kesan dari pengenalan cukai barang dan perkhidmatan (GST) ke atas produk
kegunaan harian seperti susu tin, sardin, kopi, makanan segera serta beberapa
produk kegunaan harian yang lain.
Apabila
cukai ini diperkenalkan beberapa tahun yang lalu, harga barangan telah menjadi semakin
mahal kerana pihak peniaga/pembekal terpaksa membayar cukai barangan tersebut kepada kerajaan. Lantaran itu, pihak peniaga/pembekal ini akan memindahkan bebanan cukai ini kepada pihak pengguna. Kesannya, harga barangan akan meningkat.Di samping itu juga, ia secara tidak langsung akan mempengaruhi kuasa beli pengguna.
Oleh
itu, kesan yang boleh anda perhatikan ialah jika sebelum ini golongan pengguna/ pelanggan anda biasanya membeli
susu tin sebanyak lima tin pada setiap bulan, tetapi disebabkan harga susu tin ini sudah
naik kesan dari pengenalan cukai ini, pengguna kini hanya mampu membeli sebanyak empat
tin sahaja pada setiap bulan. Selebihnya mereka terpaksa memperuntukkan wang untuk membeli barangan
lain pula.
Dengan
ini jika anda adalah seorang peniaga pasar mini, akan akan dapaat melihat
bagaimana trend jualan susu tin di kedai anda mula merosot. Kesan ini seterusnya akan mengurangkan hasil yang anda perolehi berbanding sebelum cukai ini
dilaksanakan.
Oleh
itu, sebagai seorang peniaga yang mempunyai strategi anda perlu membuat persediaan awal bagi menghadapi situsi ini sama ada dengan mengurangkan pesanan stok susu tin dari pembekal atau anda juga boleh menambah stok dengan membeli susu tin dengan jumlah yang lebih banyak untuk
mendapat haga diskaun dari pembekal. Kedua-dua pilihan ini pasti ada pro dan kontranya
tetapi mahu atau tidak anda perlu bersedia dan bertindak mengikut situasi
yang anda hadapi.
Oleh itu, selain dari memantau persekitaran umum
seperti persekitaran ekonomi,
politik, sosial, teknologi dan perundangan,
sebagaimana yang dibincangkan dalam entri sebelum ini, persekitaran khusus yang terdiri dari lima elemen yang disebutkan tadi juga
perlu anda perhatikan sekiranya anda ingin 'survive' dalam perniagaan yang anda usahakan.
Sekian untuk kali ini.
2 comments:
wahh menarik :D
Ini adalah kesinambungan dari siri sebelum ini.
InsyaAllah akan disambung lagi dari masa ke semasa untuk perkongsian bersama.
Post a Comment