Sunday 17 November 2019

VitaHibrid One untuk mengelakkan selsema


Selsema merupakan satu sebab mengapa ramai di kalangan kita menjadi tidak produktif. Di samping mengganggu prestasi kerja Ia juga menjejaskan aktiviti seharian. Malah ada ketikanya ia mengganggu pola tidur kita disebabkan oleh simptom selsema seperti hidung berair, hidung tersumbat, kerap bersin, sakit tekak, batuk, demam dan kadangkala sakit kepala.
Mengikut kajian, selesema ini adalah disebabkan oleh jangkitan virus. Virus yang boleh menyebabkan selesama ialah influenza dan ia mempunyai beberapa spesis.  Yang paling popular ialah influenza A dan B. Namun begitu tidak semua selesema ini disebabkan oleh virus. Ada juga yang disebabkan oleh bakteria atau disebabkan gabungan kedua-duanya sekali (virus dan bakteria).
Kebanyakan mereka yang mendapat selesema ini biasanya akan pulih dalam dua atau tiga hari selepas mendapat rawtan dan ada juga yang berlarutan sehingga seminggu atau lebih. Terutamanya mereka yang mempunyai antibodi yang lemah.
Jika anda pergi ke klinik atau mana-mana Pusat Kesihatan, salah satu dari ‘pakej’ ubat yang akan dibekalkan kepada anda untuk merawat selesema ini ialah Vitamin C dan kajian telah mebuktikan bahawa dengan pengambilan Vitamin C dalam dos yang tinggi mampu mempercepatkan proses penyembuhan. Ini kerana vitamin C membantu meningkatkan sistem imuniti badan untuk melawan virus selsema tersebut. Ada dapatan kajian pula menunjukkan bahawa vitamin C boleh mengurangkan tempoh selesema itu sebanyak 24 hingga 36 jam.  Contohnya, katakan tempoh untuk sembuh dari selsema biasanya mengambil masa 4 atau 5 hari jika mengikut kaedah perawatan biasa. Tetapi apabila anda mengambil vitamin C dalam dos yang tinggi (misalnya 1000mg sehari), tempoh penyembuhan selesema  ini akan menjadi lebih cepat. Mungkin dalam tempoh 2 hari, selesema anda mula berkurangan dan pada hari ketiga, anda sudah sembuh.
Walaupun selesema ini termasuk dalam kategori penyakit yang tidak berbahaya, namun sekiranya ia tidak dirawat, ia boleh menimbulkan komplikasi yang lebih terus seperti infeksi sinus (sinusitis) dan jangkitan pada telinga. Oleh itu kita perlu mendapatkan rawatan segera sekiranya ada mengalami tanda-tanda selsema. Lebih-lebih lagi Individu yang berisiko seperti orang tua@ warga emas dan mereka yang ada penyakit kronik seperti athma, diabetes atau penyakit jantung. Wanita hamil dan kakan-kanak juga berisiko untuk mendapat pelbagai komplikasi jika selesema ini dibiarkan berlarutan tampa mendapatkan rawatan..

Pepatah ada mengatakan, 'mencegah itu lebih baik dari merawat'. Tambahan pula selesema ini sangat mudah untuk berjangkit. Apabila individu yang menghidap selsema itu bercakap atau bersin atau berjabat tangan dengan kita, peluang untuk kita mendapat jangkitan daripadanya adalah mudah. Oleh itu langkah pencegahan adalah penting.

Antara langkah yang terbaik untuk mencegah dari mendapat selsema ini, pakar perubatan dan pemakanan telah mengesyorkan supaya kita mengambil makanan yang mengandungi kandungan vitamin C pada setiap hari. Antaranya ialah seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Mislanya oren, keledek, limau, jambu batu, betik, strawberi dan nenas.
Namun disebabkan oleh kesebokan dan komitmen harian, ramai di kalangan kita sukar untuk mengamalkan pengambilan buah-buahan atau sayuran pada setiap hari. Malah ada yang langsung tidak memakan buah ataupun sayuran. Akibatnya, sistem imuniti mereka selalu berada di tahap yang paling lemah dan mudah mendapat selsema. Lebih-lebih lagi sewaktu perubahan cuaca yang semakin ekstrem sekarang ini. Jadi amalan pengambilan supplement vitamin C merupakan langkah yang terbaik untuk anda.
Terdapat pelbagai jenama supplement vitamin C boleh didapati di kedai-kedai ubat atau farmasi. Salah satu supplement yang mengandungi vitamin C ialah VitaHibrid One. Beberapa orang pengguna telah memberi maklum balas positif tentang keberkesanan VitaHibrid One ini membantu mereka mencegah dan merawat selsema walaupun tujuan asal mereka mengambil VitaHibrid One ini ialah untuk kesihatan dan kecantikan.





No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...