Tuesday 17 December 2019

Zat Besi untuk kesihatan



Iron atau zat besi merupakan komponen utama yang diperlukan untuk pembentukan hemoglobin, iaitu bahan dalam sel darah merah yang bertugas membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh badan anda.

Haemoglobin ini diibaratkan sebagai ‘transport’ atau grab car yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh organ badan. Jika bilangan atau jumlah ‘grab car’ ini tidak cukup, maka jumlah oksigen juga tidak cukup untuk dibekalkan kepada anggota badan.  

Jika anda tidak mendapat bekalan oksigen yang mencukupi di dalam badan, anda akan menjadi cepat penat, pucat dan lemah. Masalah ini  boleh menjejaskan segala-galanya, dari fungsi otak anda ke keupayaan sistem imun badan untuk melawan jangkitan.

Oleh itu , Hemoglobin ini adalah penting. Jika tubuh kita kekurangan hemoglobin, tubuh tidak mendapat cukup oksigen. Jadi untuk membuat haemoglobin, salah satu dari bahan yang diperlukan ialah zat besi atau ‘iron’.

Seperti kebanyakan nutrien mineral yang lain, sebahagian besar zat besi atau iron ini  diserap dari makanan atau suplemen berlaku di dalam duodenum atau dengan lebih tepat lagi oleh satu pintu yang dipanggil ‘enterosit’ yang terdapat di lapisan duodenal.  Sel-sel ‘enterosit’ ini mempunyai molekul khas yang membolehkan mereka memindahkan zat besi ke dalam badan.

Iron yang kita makan biasanya adalah dalam bentuk Ferrik ( Fe3 +). Dengan bantuan Asid gastrik atau nama lainnya asid hidroklorik yang terdapat di dalam duodenum  ia telah menukarkan Fe3 + ini kepada ferus ( Fe2 +). Kemudian Fe2+ ini memasuki satu pintu yang dinamakan ‘enterocytes’ sebelum Fe2+ ini pergi ke dalam aliran darah dan bergabung dengan Feritin. Akhir sekali gabungan kedua-dua bahan ini akan pergi ke dalam sum-sum tulang untuk proses pembentukan hemoglobin.

Untuk lebih jelas, rujuk videonya di bawah:



Apa jadi jika kita kekurangan Iron? 

Terdapat beberapa sebab mengapa kita menghadapi masalah kekurangan zat besi dalam badan iaitu :

  • Disebabkan oleh kehilangan darah
  • Kurang mendapat bekalan zat besi 
  • Kurang kebolehan untuk penyerapan zat besi
Apabila kita mengalami kekurangan zat besi atau iron, kita akan mendapat simptom atau penyakit yang dinamakan sebagai 'iron deficiency' anemia. Antara tanda-tanda dan gejala anemia yang disebabkan oleh kekurangan zat besi ialah seperti keletihan yang melampau, kelemahan, kulit pucat, denyutan  jantung cepat atau sesak nafas, sejuk kaki dan tangan  kurang selera makan.

Kita  boleh membetulkan masalah anemia yang disebabkan oleh kekurangan zat besi ini dengan mengambil diet yang sihat, Diet yang sihat mengandungi nutrisi penting untuk menyokong kandungan zat besi dan menaikkan semula aras hemoglobin dalam darah. Antara makanan yang mengandungi zat besi ialah seperti kacang soya, kismis, kerang, daging merah, ayam dan sayuran. 

Di samping itu juga, amalan pengambilan suplemen yang mengandungi zat besi atau iron juga dapat membantu meningkatkan zat besi yang diperlukan. Salah satu dari supplement yang mengandungi zat besi  ialah VitaHibrid One.   Pengambilan VitaHibrid One pada setiap hari dapat membantu membekalkan zat besi yang diperlukan oleh tubuh.




No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...