Wednesday 12 February 2020

Ujian darah tahunan

Dua hari lepas saya ada buat ujian darah. Salah satu dari sebab saya buat ujian darah ialah untuk memantau tahap kesihatan diri. Maklumlah  umur saya dah tua. Dah cecah 47 pun. Jadi kena la pantau.

Berdebar juga bila 'result' test darah balik.  Di bawah ni abam 'explain' report kad saya untuk sama-sama kita study.


Okey.. Kita mula dengan Hb. Hb abam 15.5 gm/L.  Ini menunjukkan kandungan Hb saya memang tinggi dan lebih dari cukup. Mungkin asbab saya selalu mengambil supplemen VitaHibridOne setiap pagi. supplemen ni memang saya jual. Sambil tu saya juga makan sendiri. (Vita ni ada kandungan zat besi dan zat besi memang diperlukan untuk meningkatkan tahap Hb @ pembentukan sel darah merah). Setelah doktor saya 'review', beliau memberi pilihan supaya saya kurangkan atau 'stop' dulu ambil Vita. Takut terover. 

TWDC (total white blood cell) atau jumlah sel darah puteh saya juga normal. Ini bermakna semua askar dalam badan saya dapat tidur lena sebab tak ada apa-apa ancaman 'musuh' yang cuba menggugat tubuh badan saya buat masa ni. Ini pun mungkin disebabkan oleh rutin saya mengambil supplemen juga. 'Vita' ni ada Vitamin C. So imuniti saya sentiasa mencukupi. Alhamdulillah..

Platlet saya pun cukup. Jadi kalau terluka kena pisau ketika siang ikan atau potong bawang tu, luka saya cepat sembuh kecuali luka hati dan perasaan.,. Hehe.. Yang ni saya memang makan dalam.. Lambat nak sembuh. Sekali terluka saya akan ingat orang tu sampai bila-bila..😁

Bacaan Creatinine dan Urea juga normal. Tapi GFR (tahap kecekapan glomerulus buah pinggang) saya dah merosot sikit. Jatuh tahap G2. Maklumlah umur dah tua.


Cholesterol abam 4.51mmol/L di mana cholesterol jahat bacaannya 2.35mmol/L dan cholesterol baik 1.19 mmol/L.  Bila tengok pada 'result' ni , bermakna saya kena kontrol sikit ni. Tak leh lagi selalu makan makanan berlemak dan bersantan 'especially' kari kambeng. Cempedak goreng pun saya kena la stop juga.. Tak pun beli 2 atau 3 hari sekali untuk lepaskan rindu.. Tak boleh lagi belasah seperti sebelum-sebelum ni.
Trigliseride  juga tak best.. 2.14mmol/L bacaan dia. Saya ada 'chance' untuk kena 'heart attack'  jika tak control.. So kenala lebihkan eksersise lepas ni nampaknya.
Uric Asid  masih normal (362.83mmol/L). Jadi saya masih boleh makan tomyam campur atau nasi goreng sea food sepuasnya. Alhamdulillah.. Protein dan Albumin juga normal. Masing-masing 76.0 g/L dan 45.0g/L. Ini pun sebab saya 'consume' supplemen ... Ia ada extrak makanan sunnah yang kaya dengan vitamin semulajadi.

Akhir sekali saya juga test untuk cancer maker. Maklumlah  keturunan saya ramai yang kena. Bermula dengan arwah datuk. Arwah datuk kena cancer kolon, arwah nenek pula cancer gusi sebab banyak makan sireh dan pinang. Arwah mek ( ibu) ? Cancer saraf, arwah makcik( adik ibu saya) meninggal disebabkan oleh  Cancer spleen. Yang 'survive' ialah makcik bongsu ( adik arwah ibu) disahkan menghidap Cancer pangkal hidung.. Alhamdulillah beliau survive selepas 4-5kali menjalani sessi kemoterapi.

Jadi sebagai langkah berjaga-jaga, saya pun check sekali cancer maker (CEA) dan Alhamdulillah.. bacaannya normal. Tapi saya tetap berdoa minta tuhan hindari  dari penyakit ini.

Okey itu saja report blood test saya untuk semester ni. Lagi 6 bulan kita check lagi.

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...