Sunday 18 August 2019

Apa Nak Buat Jika Anda Mengalami Kemurungan?

Nampaknya semakin ramai dikalangan rakyat Malaysia mengalami masalah kemurungan.

Hari ini ada lagi berita berkenaan kes kemurungan ini.  Kali ini berlaku di Kepong di mana tiga beranak ditemui mati setelah terjun dari tingkat 10 sebuah pangsapuri.  Kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan disiasat mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan kerana mencuba melakukan kesalahan membunuh diri. Kejadian ini dipercayai  disebabkan oleh masalah psikologi yang dialami oleh ibu mangsa.

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Befrienders Kuala Lumpur, kes kemurungan dan masalah mental meningkat dari 26,927 kes pada tahun 2017 berbanding 24,821 kes pada tahun sebelumnya. Hampir 35 peratus daripada 30,075 panggilan yang diterima  oleh Befrienders pada 2018 ialah penggilan yang menyatakan keinginan mangsa untuk membunuh diri.

Kemurungan ini biasanya bermula dengan hanya satu kes yang kita anggap simple. Contohnya masalah hubungan dengan kawan sekerja, gaduh laki bini atau pun masalah 'girl friend boy friend'.

Tapi jika masalah itu tidak diselesaikan dengan segera, ia akan menyebabkan kita menjadi 'stress' dan jika ia masih lagi dipendam, lama-lama ia boleh 'induce' kepada masalah kemurungan @ depression. 

Stress ini sebenarnya perkara normal atau perkara dalam hidup kita. Malah ia juga kadang-kadang amat penting untuk kita kerana tanpa adanya 'stress' atau tekanan ini kita akan menjadi malas dan lemau. Jadi bila ada sedikit stress, barulah kita ada 'point' atau sebab untuk membuat bertindak balas. Contohnya, jika kita tidak siapkan kerja sekolah, cikgu akan marah. So, untuk mengelakkan dari cikgu marah, kita pun terpaksa siapkan kerja sekolah itu. 

Di samping itu dengan adanya stress, kita akan jadi lebih 'alert' dan bermotivasi untuk menghadapi cabaran atau menyelesaikan satu-satu tugasan. Ia memberi kita 'booster' untuk segera bertindak bagi menyelesaikan apa yang sedang kita hadapi itu. Stress jenis ini dinamakan stress positif. 

'On the other hand' satu lagi stress yang tak baik untuk kita ialah stress 'negatif'. Contohnya masalah hubungan dengan adik beradik atau masalah hubungan dengan rakan di tempat kerja. 

Keadaan ini biasanya akan menyebabkan kita 'over thinking' dan 'over react'. Akhirnya kita mula tertekan dan jika perkara ini tidak ditangani dengan baik, ia ankan membawa kita ke satu tahap lagi iaitu DEPRESSION@ KEMURUNGAN.

Untuk menjalani kehidupan tanpa stress adalah mustahil. Tapi kita perlu tahu bagaimana untuk menangani stress. Terdapat pelbagai cara untuk menangani stress. Dan cara yang paling mudah ialah dengan mencari tempat 'mengadu'. Carilah sapa-sapa yang sudi  mendengar masalah kita. Misalnya tok ketua...Tok Imam... JKK.. Ataupun Tok bilal...

Sabar... Anda tak perlu cari mereka tu semua. Mereka pun ada masalah sendiri yang tak boleh diselesaikan.. Mereka juga tak ada masa untuk dengar cerita anda walaupun anda belanja mereka mengeteh di kedai mamak. Jadi carilah orang lain.  

Sebenarnya anda boleh meluahkan perasaan anda itu kepada orang tersayang atau mereka yang terdekat dengan anda. Misalnya isteri, suami, kekasih hati atau sahabat sejati. Tapi,bagaimana jika anda seorang diri dan tak ada tempat  untuk bercerita? Jangan panik... Ada lagi tempat yang sesuai untuk anda luahkan apa yang sedang ditanggung itu.

Befriender adalah satu pertubuhan amal atau NGO yang bertujuan untuk memberi sokongan moral kepada mereka yang mengalami masalah ini. Di samping menyediakan sukarelawan yang sudi mendengar luahan pesakit, pertubuhan ini juga menganjurkan seminar atau program kemasyarakatan. 

Cawangan mereka ada di Kuala Lumpur, Ipoh, Seremban, Johor Baru, Kuching dan Kota Kinabalu. Jadi sesiapa yang 'berminat' bolehlah menghubungi cawangan-cawangan Befriender dan bercerita tantang masalah yang dihadapi secara percuma. Setiap panggilan ke talian mereka katanya percuma...

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...