Monday 26 August 2019

KEPENTINGAN VITAMIN UNTUK BADAN KITA...


Vitamin bermaksud bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dengan jumlah yang kecil. Vitamin juga dikenali juga sebagai mikronutrien yang membantu proses pertumbuhan sel, penyerapan protein, karbohidrat, dan lemak dalam badan kita. Sesetengah vitamin pula membantu tubuh menghasilkan sel-sel darah dan hormon.

Kita perlu mengambil vitamin kerana setiap vitamin mempunyai fungsi tertentu yang turut sama bekerja untuk mengekalkan tahap kesihatan yang optimum. Dan biasanya tubuh kita tidak dapat menghasilkan mikronutrien yang diperlukan ini secara semula jadi (alami). Oleh itu, dalam kes-kes tertentu, kita perlu mendapatkannya dari sumber luar, sama ada daripada makanan harian atau suplement.

Misalnya kepada mereka yang jarang meminum susu atau apa sahaja jenis makanan yang bernutrien tinggi. Sekiranya mereka kekal dengan cara pemakanan sebegini, lama-kelamaan badan mereka akan mengalami kehilangan vitamin dan nutrien. Oleh itu, untuk menggantikan kehilangan nutrient ini, mereka perlu mengambil suppliment yang boleh didapati di pasaran.

Begitu juga kepada mereka yang tidak gemar memakan sayuran hijau dan buah-buahan. Anda juga digalakkan untuk mengambil supplimen yang mengandungi vitamin C, kerana sayur-sayuran dan buah-buahan adalah sumber utama kepada Vitamin C.

Vitamin C yang terdapat dalam sayuran dan buah- buahan ini penting untuk meningkatkan fungsi imuniti badan dan bertindak melindungi anda daripada penyakit. Dan Vitamin C juga membantu pertumbuhan dan pembaikan tisu badan. 

Di samping itu, sayuran hijau juga mengandungi anti oksidan yang bertindak mengekalkan kelembapan dan menyumbang kepada kecantikan kulit dan rambut. Kekurangan vitamin C ini boleh boleh menyebabkan anda mengalami masalah luka yang lambat sembuh, mudah diserang penyakit dan masalah kulit. Dalam kes-kes tertentu, kekurangan vitamin C boleh boleh menyebabkan anda mengalami penyakit skurvi, sakit sendi, mudah letih, dan alahan pada kulit. 
Oleh itu, suppliment yang mengandungi vitamin C adalah pilihan tepat untuk anda. 

Manakala untuk mereka yang jarang mengambil sumber ikan, daging, Ayam, telur dan kekacang dalam diet seharian mereka pula boleh mengalami masalah kulit, rambut, kuku dan penglihatan. Kulit mereka akan kelihatan pucat, lidah mudah mendapat ulser, tubuh badan mudah luka, sering mengalami sakit perut dan kurang berat badan. Oleh itu mereka disarankan mengambil supplimen yang mengandungi vitamin B complex dan omega.

Begitu juga di kalangan warga tua atau lebih mesra dipanggil golongan warga emas. Warga tua ini juga perlu kepada supplimen vitamin disebabkan oleh perubahan yang berlaku kepada badan dan cara hidup mereka.

Kajian mendapati bahawa sembilan daripada 10 orang dewasa yang lanjut usia tidak menerima jumlah nutrisi harian yang disyorkan untuk memastikan kehidupan mereka sentiasa sihat dan aktif. Kesannya mereka menghadapi masalah kekurangan zat makanan.
Masalah kekurangan zat makanan ini akan memburukkan lagi penyakit-penyakit kronik yang biasanya dihidapi oleh golongan ini seperti osteoporosis, hipertensi/tekanan darah tinggi, diabetes melitus dan penyakit jantung.

Masalah ini berlaku adalah kerana, seiring dengan pertambahan usia, proses penyerapan zat makanan oleh tubuh juga semakin berkurangan dan ia seterusnya akan menyebabkan golongan ini mengalami masalah kekurangan zat makanan.

Justeru, mengamalkan pengambilan supplimen vitamin tertentu pada setiap hari, di samping mengamalkan gaya hidup sihat mampu mengurangkan risiko mereka menghidapi penyakit-penyakit berkenaan di kalangan warga tua.

Kesimpulannya, tubuh kita memerlukan nutrisi yang cukup agar ia boleh menjalankan fungsinya dengan baik dan nutrisi ini boleh diperolehi daripada makanan seharian kita seperti ikan, daging, sayuran dan buah-buahan.

Namun, tidak semua orang dapat atau mampu menyediakan kesemua makanan itu mengikut keperluan harian mereka disebabkan masalah tertentu dan faktor usia. Ini menyebabkan ramai yang menghadapi masalah kekurangan zat makanan dan vitamin.

Oleh itu, untuk memastikan badan kita mendapat nutrisi dan vitamin yang mencukupi, amalan pengambilan makanan tambahan (supplement) adalah perlu di samping mengambil makanan yang disyorkan oleh piramid makanan.

No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...