Monday 19 August 2019

SUPPLIMENT DAN KESIHATAN...


Dietary supplement adalah makanan tambahan atau pelengkap yang bertindak untuk membekalkan nutrien tertentu kepada badan kita, selain dari apa yang kita perolehi daripada makanan yang kita makan setiap hari. 

Kajian sains telah membuktikan bahawa dengan pengambilan makanan yang mempunyai nutrisi yang optima akan menyelamatkan kita daripada mengalami penyakit atau masalah kesihatan yang serius. Apabila pemakanan tidak dijaga, sistem imun badan akan merosot dan keupayaan menangani penyakit serius juga akan turut berkurangan.

Malangnya ramai di antara kita yang mengamalkan tabiat pemakanan yang tidak sihat. Sama ada kita sedar atau tidak, disebabkan oleh gaya hidup moden dan serba pantas sekarang ini , ramai di kalangan rakyat Malaysia yang hanya memakan makan secara ala kadar sahaja tanpa memikirkan sama ada makanan itu berkhasiat atau pun tidak. 

Ada juga yang makan sekadar untuk mengalas perut. Tambahan pula sewaktu menghadapi kesan kenaikan kos sara hidup yang semakin tinggi sekarang ini. Ada yang menggantikan menu tengahari mereka dengan hanya mengambil snek atau kudapan yang tidak mengandungi sebarang zat di dalamnya.

Ada pula sesetengah dari kita yang terpaksa bergantung kepada makanan yang dibeli dari restoran makan segera disebabkan oleh kesuntukan masa dan tugas. Makanan segera ini biasanya mengandungi bahan pengawit serta kandugan gula dan lemak yang tinggi. Makanan sebegini akan mengganggu keupayaan sistem penghadaman badan untuk menyerap vitamin dan mineral.

Kesannya ramai di kalangan kita mula mengalami masalah kekurangan nutrient dan seterusnya terdedah kepada pelbagai penyakit. Antaranya ialah penyakit Diabetes dan Darah Tinggi (hypertension). Menurut kaji selidik yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, kira-kira 2.6 juta penduduk Malaysia telah menghidap diabetes pada tahun 2018 seawal usia 17 tahun. Manakala sebanyak 5.8 juta orang rakyat Malaysia pula telah disahkan mengalami masalah atau penyakit darah tinggi pada tahun yang sama. 

Kedua-dua penyakit ini akan mendedahkan mereka kepada beberapa penyakit lain seperti serangan jantung, kegagalan buah pinggang, strok dan kegagalan fungsi mata. Untuk mengelakkan daripada penyakit yang disebutkan tadi serta memastikan kita sentiasa berada dalam keadaan yang sihat, kita perlu menjaga dan mengawal pemakanan.

Corak pengambilan makanan yang teratur dan seimbang ini perlu diterapkan dalam kehidupan kita seharian untuk membantu kita memantau jumlah kalori yang diperlukan setiap hari sesuai dengan gaya hidup kita. 

Dan sama ada mahu atau tidak, disebabkan oleh perubahan gaya hidup yang dialami oleh kebanyakan dari kita dewasa ini, kita juga digalakkan untuk mengambil makanan tambahan atau supplement untuk menampung kekurangan vitamin atau nutrian penting. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang sentiasa sebok dan aktif. 

Makanan tambahan atau suppliment ini akan membantu melengkapkan nutrian yang tidak sempat diserap oleh badan atau yang tidak terdapat dalam makanan yang kita makan setiap hari. 

Begitu juga di kalangan mereka yang telah berusia. Golongan ini juga memerlukan makanan tambahan atau supplement untuk membekalkan vitamin tertentu untuk pertumbuhan sel-sel badan, mengawal fungsi organ, dan membantu dalam aktiviti metabolisma supaya mereka dapat menjalani kehidupan seharian dengan lebih sempurna.. 


No comments:

Hidup tidak selalunya indah Namun kita kena terima seadanya

Orang kata langit tak selalunya cerah, kadang kala ada datang juga ribut dan taufan. Namun kita diminta untuk terima apa yang berlaku itu se...